„Maulína“ a Richard Wagner
PhDr. Miloš Říha, 2004
V listopadu roku 1860 přijel rakouský velvyslanec kníže Richard von Metternich se svou manželkou na císařské podzimní sídlo v Compiegne. Kněžna Pauline tu všem nadšeně vypravovala, jak se seznámila s geniálním skladatelem Richardem Wagnerem. V červnu 1860 ji dokonce věnoval krátkou skladbu „Schmerzen“ a partituru ozdobil svým věnování s vlastnoručním podpisem. Se svým nadšením pro Richarda Wagnera však kněžna narazila na všeobecné nepochopení. Všichni ji o překot ujišťovali, že "taková ohavná hudba budoucnosti, kde každý akord zní falešně", nemá ve Francii a zejména v Paříži vůbec žádné místo. Francie přece miluje pouze čistou melodii!
![]()
Takové jednoznačné odsouzení si ale Pauline nemohla nechat líbit. Ne nadarmo ji přece říkali „Mauline Petternich“ (německé Maul znamená prostořekou pusu nebo hubu)! Svým a Wagnerovým kritikům uchystala rafinovanou pomstu. Příležitost ji poskytl ples v Tuileriích, kde ji vyhledal císař Napoleon III. a dlouho se s ní bavil. Když se hovor stočil k opeře, povídá mu kněžna Pauline, jak ze všeho nejvíc lituje toho, že je repertoár opery tak omezený a pohybuje se stále jenom mezi „Vilémem Tellem“, „Hugenoty“ a „Favoritkou“. Proč není možné i tu u nás, v pařížské Opeře, uvést nová úspěšná díla, jako na největších pódiích Rakouska a Německa? „Teď nebo nikdy!“, řekla si kněžna a rozhodla se vytáhnout jako trumf Richarda Wagnera a jeho „Tannhäusera“: „Já sama bych měla jednu velkou prosbu - snažnou prosbu na Vaše Veličenstvo!“ - „Týká se tato prosba opery?“, reagoval se smíchem císař. - „Ano. Opery, kterou bych ve svém životě ráda viděla uvedenou zde…“ - „A od koho je tato kouzelná opera?“ - „Od Richarda Wagnera, jednoho z největších komponistů naší doby. Jmenuje se ´Tannhäuser´ a byla dávána ve Vídni, kde ji všichni znalci hudby ocenili jako mistrovské dílo“. - Císař se dlouho prohrabával ve svém kníru a mumlal: „´Tannhäuser´, Richard Wagner … nikdy jsem ani o takové opeře ani o takovém skladateli neslyšel… - Poslyšte, Bacciocchi,“ obrátil se císař na vrchního komorníka, hraběte Bacciocchiho, „tu kněžna Metternich se zajímá o operu, která se jmenuje ´Tannhäuser´, od jistého Richarda Wagnera a přeje si ji tu vidět uvedenou - zařiďte to!“
A tak se v pařížské Opeře zkoušelo a zkoušelo. Ještě v zimě přijel osobně Richard Wagner, aby pak do úmoru trápil orchestr dlouhými a náročnými zkouškami. Roli Tannhäusera přijal známý pěvec Niemann a přijel proto speciálně až z Německa. Richard Wagner byl s blížící se premiérou čím dál nesnesitelnější. V Paříži právě pobýval Ferencz Liszt a tak hned přispěchal přítele uklidnit. Jednou přišli oba komponisté k Metternichům a Liszt u klavíru sám přehrával, jak by si představoval úvodní pochod.
Když vstoupila v ten velký den 13. března 1861 kněžna Pauline do své lóže v Opeře, oči všech přítomných se k ní otočily. V celé Paříži se dobře vědělo, že dnešní večer je jen a jen její zásluhou. Celé představení pak ale byl jen jeden obrovský propadák! Pískání a povykování publika nebralo konce. Takový neúspěch Opera už dlouho nezažila. Kněžna Pauline plakala hanbou a - jak si poznamenala do deníku - svůj krásný a drahý vějíř rozlámala na úplně malé kousky.
Richard Wagner musel svůj kus stáhnout a topil se v dluzích. Metternichovi oslovili své známé, aby umělce podpořili a sami přispěli jako první 5.000 franky. Během 24 hodin se sešlo na 25 tisíc a dluhy bylo možné zaplatit. Zklamaný komponista mohl opustit Paříž, která ho nepochopila. Wagnerova partitura s věnováním z předchozího roku a také samotný název skladby - „Bolesti“ - připomíná v kynžvartském kabinetu kuriozit další zapomenutý příběh.